Kirjoittanut samsonic | 9 kesäkuun, 2021

Hakemistot ja näkyvyys

Verkkosivujen näkyvyys on tärkeää sivustojen omistajille sekä yrityksille. Näkyvyyteen vaikuttaa monet eri asiat riippuen siitä missä alustassa näkyvyyttä tarkastellaan. Yleisesti kun näkyvyydestä puhutaan tarkoitetaan hakukonenäkyvyyttä. Toisaalta myös some näkyvyys ja brändin näkyvyys esimerkiksi televisiossa on myös tärkeää näkyyvyyttä yrityksille. Hakukoneissa voi olla myös muuta näkyvyyttä kuin pelkkä oma nettisivu. Hakutuloksissa näkyvyyttä on yleensä 10 eri sivua yhdellä tulossivulla. Oma verkkosivu voi näkyä vain yhdellä näistä paikoista.

Oman nettisivun näkyvyyden lisäksi voi vaikuttaa myös erilaisten sosiaalisen median alustoihin ja lisätä niillä myös näkyvyyttä omille viesteille ja nettisivuille. Nettihakemistot ovat jo aika vanha käsite ja niiden käyttö on vähentynyt huomattavasti nykyaikana. Ennen kuin hakukoneet olivat niin suosittuja ja eivät toimineet niin hyvin suomenkielellä, niin hakemistot olivat hyviä paikkoja tuoda omaa nettisivua tai palvelua esille tietyssä kategoriassa. Vaikka käyttö ja merkitys on vähentynyt ovat nettihakemistot vielä tarpeellisia tietyissä näkyvyyksissä. Niissä samankaltaiset sivut ovat ehkä helpommin jäsennelty yhdelle sivulle ja kävijä voi nopeasti vierailla erilaisilla sivuilla ja saada hyvän katsauksen vaikka tietyn alan yritysten sivuille.

Yrityshakemistot voivat siis tuoda pienten yritysten palveluita ja osaamista kuluttajien näkyville, kun hakutuloksissa isoimmat yritykset ja nettisivut vievät ensimmäiset hakutulokset. Pienet yrittäjät eivät välttämättä saa optimoitua omia sivujaan tarpeeksi korkealle hakutuloksissa ja siten jäävät asiakkaiden tietämättömyyteen ja hyvät tekijät jäävät palkkaamatta. Linkkihakemistot voivat siis tuoda erilaisia ja uusia yrityksiä ja tekijöitä asiakkaiden tietoisuuteen ja enemmän valittavaa palveluista. Tarjooman lisääminen tuo lisää kilpailua ja paremmat hinnat, kun voi kilpailuttaa useamman tekijän haluttuun palveluun. Osalla yrityksistä ei vieläkään välttämättä ole edes omia nettisivuja vaan pelkät some sivut Facebookissa tai Instagramissa. Näitä yrittäjiä varten hakemistot voivat olla ainoa paikka, josta kuluttaja löytää yrittäjän palvelut helposti. Kannattaa siis lisätä oman yrityksen tai oman blogin tiedot erilaisiin hakemistoihin ja antaa mahdollisuus näkyvyyden lisäämiselle netin eri alustoilla. Hyvin ylläpidetyt hakemistot eivät ainakaan suomenkielen markkinoilla ole haitaksi.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Kategoriat

%d bloggaajaa tykkää tästä: